Staten kjøper "Veibua" ved Muen for å ta vare på villrein

Klima- og miljødepartementet har kjøpt den såkalte "Veibua" ved fylkesvei 27 over Venabygdsfjellet i Rondane. Hytta ligger midt i et viktig trekkområde for villrein. Kjøpet skal hindre økt  aktivitet i området opplyser regjeringen på sine nettsider den 19.12.19. Videre sies det at: Kjøpet av hytta vil sammen med andre tiltak bedre leveforholdene for villreinen i Rondane. Det har har vært gjennomført periodevis stoppforbud langs deler av fylkesveien over Venabygdsfjellet for å unngå skiturisme inn i leveområdet til villreinen.

Oversiktskart over deler av Venabygdsfjellet. Den gamle “Veibua” er markert med et rødt punkt. Fv. 27 sees som en rød strek midt gjennom kartet.

Oversiktskart over deler av Venabygdsfjellet. Den gamle “Veibua” er markert med et rødt punkt. Fv. 27 sees som en rød strek midt gjennom kartet.

Villreinen lever i hovedsak av lav vinterstid. Lav som befinner seg under et tykt snødekket er langt på vei utilgjengelig for reinen. Reinen er derfor avhengig av å oppsøke områder med mindre snø og mer avblåste rabber for å få dekt sitt næringsbehov vinterstid. Disse lavrabbene er ujamt fordelt i villreinområdet. Lav finnes i størst volum i nedbørfattige områder og siden det meste av nedbør kommer inn fra havet i sør eller vest så finnes lav i størst volum nord og øst for fjellene. De nordlige og østlige fjellområdene av villreinområdet er derfor viktige vinterbeiteområder. Villreinen er avhengig av å få relativt uforstyrret tilgang på disse områdene. Blir reinen til stadighet forstyrret så bruker det opp verdifull energi på flukt og vil ved gjentatt forstyrrelse unngå viktige vinterbeiteområder. Området øst for Muen er blant de viktige vinterbeiteområdene for villreinen i Rondane sør. Stor menneskelig trafikk i disse områdene vinterstid er derfor ikke heldig.

Vegetasjonskart over Rondane og Sølnkletten villreinområder.

Vegetasjonskart over Rondane og Sølnkletten villreinområder.

Allemannsretten står sterkt i Norge og det skal den også gjøre i fremtiden. Allikevel så må forvaltningen være bevisst på hvor man tilrettelegger for ferdsel. Økt infrastruktur i et område vil kunne fungere som en tilrettelegging som i andre rekke gir økt ferdsel. Forvaltningen er i dag mer bevisst dette ansvaret og flytting av infrastruktur fra sårbare områder er en del av arbeidet med å kanalisere ferdselen til “ufarlige “ områder. Selv om noe infrastruktur forsvinner i enkelte områder vil allemannsretten stå like sterkt.

Villrein på en delvis avblåst rabbe. Et typisk motiv fra villreinfjellet vinterstid. Her fra Finnsjøfjellet.

Villrein på en delvis avblåst rabbe. Et typisk motiv fra villreinfjellet vinterstid. Her fra Finnsjøfjellet.

Saken kan leses i sin helhet på regjeringens hjemmeside

Hans-Petter Ruud